Believe | Liefde

971643_591093010936238_58477590_n

De liefde is een veel besproken onderwerp in de bijbel. Jezus is bij ons een groot voorbeeld omdat hij de gene is die handelt vanuit de liefde.

1 Korintiers 13 – Al sprak ik de talen van alle mensen en ik die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten. De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alle verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze. De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet te kort en ons profeteren is beperkt. wanneer het volmaakte komt zal beperkt verdwijnen. Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de Liefde.

Er zijn eigenlijk vier verschillende soorten liefde.

  1. Erotische liefde – tussen man en vrouw
  2. Familie liefde – als echte familie, vader, moeder, broer, zus enz.
  3. Broeder liefde – de liefde naar je vrienden en de liefde naar de mensen om wie je geeft
  4. Onvoorwaardelijke liefde – de liefde van God naar ons is onvoorwaardelijk.

1 Johannes 4:5-21 – Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Iedereen die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. Het wezenlijk van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden. Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben blijft God in ons en is zijn liefde ons ten volle werkelijkheid geworden. Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de vader zijn zoon gezonden heeft als redder van de wereld. als iemand belijdt dat Jezus de zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft,blijft in God en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor anken; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. Wij hebben lief omdat God ons eerst heeft liefgehad. Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nog nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander. die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Dit zijn twee geweldige teksten die duidelijk aangeven wat del liefde is. En wie heeft er nu geen behoefte aan liefde? Iedereen heeft behoefte aan liefde. De angst waar over wordt gesproken in vers 18 is het wapen van de duivel. Hij is altijd de gene die ons niet liefdevol probeert te laten voelen. Als je je niet geliefd voelt door God ben je jezelf niet en ga je proberen de liefde op een andere manier in te vullen. En dat is precies wat de duivel wil. We moeten de waarheid weten en leren kennen. De waarheid is echter dat God wel degelijk van ons houdt, want zijn liefde is onvoorwaardelijk. Als je echt eens een moment hebt waarin je je niet geliefd vol, probeer dan op bovenstaande tekst je eigen naam in te vullen. Doet het je niets? Lees het dan net zo vaak totdat het je raakt. Dit is een tekst die je diep in je hart mag laten doordringen.

Liefde is iets doen voor de ander zonder er iets voor terug te verwachten.

With Love, Suzan

Geef een reactie

