Believe | Stille tijd

DSC_0027_Fotor

Stille tijd houden. Wat zeg je? Nog nooit van gehoord? Dan wordt dat eens tijd! Wat is stille tijd? Waarom is stille tijd nu belangrijk? Wat hebben we er eigenlijk aan? Vandaag zal ik jullie wat meer vertellen waarom dit belangrijk is, en hoe ik mijn stille tijd met God houd.

Jaren lang heb ik geworsteld om ritme te krijgen in mijn stille tijd. Dan ging het een paar weken goed, en daarna weer maanden minder. Gelukkig hoef ik hier niet meer op terug te kijken, want het gaat n u al maanden goed, met af en toe een klein dipje. Maar he, ik pak het daarna weer goed op.

Wat is nu eigenlijk stille tijd?

Stille tijd is de een tijd die jij apart zet om je tijd met God te nemen. Net zoals jij afspreekt met je vrienden, spreek je af met God. Je praat met hem, vertelt hoe je dag was, waar je tegen aan loopt. Maar daarnaast geniet je van elkaar, elkaars aanwezigheid. ย Ik houd stille tijd door ’s ochtends muziek te luisteren, een dagboekje en een stuk bijbel te lezen. Zo probeer ik een zegen te vragen over de dag die gaat komen, en of hij mij wilt helpen in de keuzes die mij te wachten staat. Je kan stille tijd houden door te bidden, te aanbidden, door bijbel te lezen en je kennis te verbreden. En zo zijn er nog veel meer manieren om stille tijd te houden. Het belangrijkste is dat je het met je hart doet, en niet met je verstand, en dat je om de heilige geest vraagt. Als je gaat bijbel lezen, zonder gebeden te hebben om de heilige geest, kan het zijn dat je veel stukken niet snapt. De heilig geest geeft je dan dat inzicht om de teksten te begrijpen.

Waarom is stille tijd belangrijk?

– Relatie met God: Doordat je met God afspreekt, zal je gaan merken dat je relatie met hem beter wordt. Het zelfde als een vriendschap op deze wereld. Als je met een vriend afspreekt, en veel aan elkaar vertelt, en van elkaar leert, wordt de relatie beter en de band tussen jullie beide wordt sterker.

– Om te groeien in je geloof: Door bijbel te lezen, en door te bidden zul je groeien in je geloof. Je zult meer en meer gaan vertrouwen op God. Je zult andere mensen kunnen bemoedigen.

– Kennis: Door de bijbel te lezen in je stille tijd, zul je zien dat je meer kennis op doet van Gods woord. Het belangrijkste boek wat er maar is, is de Bijbel. Dit is eigenlijk het handboek van ons leven, en daarom is het belangrijk dat wij het lezen

– Gods stem verstaan: Dit is oefenen, en zal vast niet in 1 keer lukken. Hier kan ik nog wel een extra artikel voor jullie voor schrijven als jullie hier interesse in hebben. Door te bidden, stil te zijn, in Gods aanwezigheid te zijn, bijbel te lezen, muziek luisteren, enzovoort: kan je Gods stem leren verstaan. Soms krijg je een tekst of een gedeelte van een lied binnen, wat je aan iemand moet doorgeven. Het kan zo zijn dat die tekst een enorme bemoediging voor diegene is.

Hoe houden jullie stille tijd?

Hoe houden jullie eigenlijk stille tijd? Is het makkelijk? Is het stabiel? Of vind je het juist enorm lastig om stille tijd te houden. Ik ben enorm benieuwd naar jullie reacties, en hoe jullie eigenlijk met God leven. Het doet God er niet toe hoelang je stille tijd houd, maar het gaat er om dat je het doet!

Wat vindt God er van?

Hoe zou je het vinden als je beste vriend(in) je niet wilt spreken, niet naar je wilt luisteren en niet met je wilt afspreken? Wil die gene jou dan wel beter leren kennen? Zo is het ook met het geloof. Hoe zou God het inden als je niet naar hem wilt luisteren, geen zin hebt om met hem af te spreken, en helemaal geen zin om er tijd voor vrij te maken. Terwijl je eigenlijk die tijd niet veel nuttigs doet. God zou het namelijk super fijn vinden als je tijd met hem door brengt! En beter nog, hij kan je ook nog eens helpen met de ‘struggels’. Waar wacht je nu nog op?

Hoe kun je stabiel worden?

Stel doelen voor je zelf. De tijd waarin ik nog geen stille tijd hield s’ochtends ging ik om 07.00 uur mijn bed uit. Ik heb mijzelf het doel gesteld 5 minuten eerder mijn bed uit te gaan en de rest van mijn ochtend ritueel in te korten waardoor ik 10 minuten tot een kwartier tijd over hebt om mijn dag met God te beginnen. En dit is serieus haalbaar, zolang je maar wilt! en dat is het belangrijkste. Beloon anders je zelf als je het doel hebt gehaald, als je denkt dat dat jou stimuleert.

Q: Hoe hou jij stille tijd? En ben je hier stabiel in?

Een gedachte over “Believe | Stille tijd

  1. Heeee, wow super dat je zo’n artikel er over plaatst!! Komt ook goed en duidelijk over met uitleg enz. Toppie!!
    Ik ben zelf ook een christen ๐Ÿ˜‰

Geef een reactie

