Believe | Evangeliseren

Zoals jullie misschien wel weten, geef ik leiding aan een groep christelijke jongeren. Afgelopen dinsdag mocht ik weer een praatje doen, en ik heb het gehouden over evangeliseren. Ben jij benieuwd waarom evangeliseren belangrijk is? Of wat je er aan kan doen om niet bang te zijn voor het verkondigen van het evangelie? Lees dan snel verder!

Zondag was ik stille tijd aan het houden, omdat ik geraakt was door de doopdienst in de VEZ. Dit is de Vrij Evangelisatie Zwolle. Dit is de gemeente waar ik sinds een paar maand lid ben geworden. Tijdens de dienst vertelde een jongen, van ongeveer mijn leeftijd, dat hij vragen had over het geloof. Hij had God gevraagd om een teken te geven als hij echt bestond. Hij moest de volgende dag naar de fysio, en daar kwam hij een andere jongen tegen. Deze vroeg aan hem ”Mag je ik je wat vragen”? Hij vroeg of de jongen last van zijn knie had. Dat klopte inderdaad. De jongen heeft toen voor die knie van de jongen gebeden. Dit was voor hem een tekenen dat God er echt was. De jongen die bad, die moet een teken van God hebben gekregen om die andere jongen aan te spreken. Het was iets wat mij raakte, en waar mijn verlangen van ging groeien. Ik wil dat ook, ik wil ook mensen kunnen vertellen wie Jezus voor mij is, wat hij betekend in mijn leven, en iemand een zetje in de goede richting te kunnen geven. Zonder enige schaamte te hebben, en zonder het gevoel te hebben dat ik een enorme berg op moet.

Omdat wij als groep zijnde graag 12 februari met nog twee andere twee groepen willen gaan evangeliseren, was mij gevraagd om de groep hier vast op voor te bereiden. En ook God gaf mij deze bevestiging om het deze avond het met jullie er over te hebben. Maar daarnaast is het ook iets wat ik graag met jullie wil delen, omdat iedereen het evangelie mag horen!

Je hebt twee vormen van evangelisatie. Evangeliseren in je omgeving en daar buiten, dus mensen die je niet kent. Welke van de twee denk jij dat makkelijker is en waarom? Welke denk jij dat belangrijker is? De een vind bij vrienden moeilijk, omdat deze heel dicht bij staan. Maar aan de andere kant, zij weten wel weer wie je bent. Zo heeft iedereen iets waar hij/zij tegen aan loopt.

Wat houd ons tegen om te evangeliseren?

Iedereen kent denk ik het verhaal wel van Adam en Eva. Zij kregen een verbod om te eten van die ene boom. Als ze daar van zouden eten, zouden ze kennis krijgen van goed en kwaad. Ze waren eigenwijs, en luisterde niet naar wat God hen had opgedragen.

Genisis 3; 6-13: De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.

Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’ Hij antwoordde: ‘Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.’ ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent? Heb je soms gegeten van de boom waarvan ik je verboden had te eten?’ De mens antwoordde: ‘De vrouw die u hebt gemaakt om mij terzijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten.’ ‘Waarom heb je dat gedaan?’ vroeg God, de HEER, aan de vrouw. En zij antwoordde: ‘De slang heeft me misleid en toen heb ik ervan gegeten.’

Doordat er van die boom gegeten werd, ontdekten ze dat ze naakt waarde. Er zijn drie dingen die duidelijk in deze tekst naar voren komen. Als eerste de schaamte. Ze ontdekten dat ze naakt waren, en probeerde daarom met vijgenbladen zich te bedekken. Daarnaast werden ze bang, ze verstopte zich voor God, degene wie hen gemaakt had. En als laatste voelde ze zich schuldig, omdat ze niet luisterden naar God, en toch van die boom hadden gegeten terwijl God hen had gewaarschuwd.Er is hier dus sprake van angst, schaamte en schuld.

Dit zijn vaak de dingen waar wij moeite mee hebben tijdens het evangeliseren. We kennen de angst. We zijn bang dat we niet de juiste kennis hebben, of domme dingen zeggen. We schamen ons. Maar waarom? We mogen toch juist trots zijn op ons geloof, en dat Hij ons uitgekozen heeft? Schaamte moeten we niet hebben! Wij zijn gemaakt naar Gods evenbeeld, en daardoor hoeven we ons niet te schamen, want we lijken immers op hem.

Dit zijn dingen die ons tegen houden om te gaan evangeliseren

Waarom is evangeliseren belangrijk?

Wij zijn tot discipels gemaakt. Wij moeten God dienen en zijn koninkrijk groot willen maken. Wie wil er nu niet de hele wereld vertellen wie Jezus voor jou is? Is hij jou passie? Net als dat je enthousiast bent over bijvoorbeeld muziek spelen, of een sport beoefenen. Die passie tijdens een spel is zo belangrijk dat wij deze ook voor God hebben.

Jezus zegt in Marcus 16:15 tegen zijn discipelen: Marcus 16:15 Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend

God heeft ons deze taak opgelegd, en wij zullen naar hem moeten gehoorzamen.

Evangeliseren is niet alleen belangrijk om God te gehoorzamen, maar om de mensen op ons heen kennis te laten nemen van ons geloof. Aan ons is ook ooit het evangelie verkondigd, en dit hebben wij aangenomen. Het is ons fundament, en onze redding als we hier aan vast houden. En dit is wat wij aan anderen willen laten zien.

Hoe maken we het evangeliseren gemakkelijker

Het is lastig om het aan iedereen te vertellen, en de drempel zal nog steeds hoog zijn. maar in Petrus zegt God, wat we christus moeten erkennen als Heer met heel ons hart. Dus naar iedereen om ons heen.

1 Petrus 3:15: Erken Christus als Heer, en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorde. 

Daarnaast wordt ons verteld dat we ons niet mogen schamen voor God. Waarom zouden we ons moeten schamen voor iets waar onze passie ligt, en waar we enorm van houden. Als jij iets tofs hebt meegemaakt met je vader of moeder, dan wil je dit met alle macht vertellen. Als we iets met God hebben meegemaakt, een bemoediging,

Romeinen 1:16: Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het s Gods reddende kracht voor allen die gevolgen, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.

Voordat je gaat evangeliseren is het belangrijk om tot God te komen. Vraag hem om mensen op je pad te brengen, en er voor te zorgen dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in het geloof. Je mag op zulke momenten op God vertrouwen, dat hij je bijstaat in alles wat je doet om hem te aanbidden. En het belangrijkste is, vraag om de heilige geest. De heilige geest zal woorden door jou heen spreken. Je doet het namelijk echt niet alleen, want hij is bij jou en in jou.

Matteüs 1:8 Maar wanneer de heilige geeft over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.

We mogen weten dat wij de kennis hebben mogen ontvangen!

Actie:

  1. Denk na over wat jou tegen houd om te evangeliseren.
  2. waarom vind je dit moeilijk?
  3. Hoe kan je er voor zorgen dat dit verminder?
  4. Vertrouw op God
  5. En bid er samen voor!

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Denk er aan, dat God je altijd zal bij staan als je gaat evangeliseren, en dat je, je niet hoeft te schamen voor wie hij voor jou is!

Liefs, Suzan

Geef een reactie

