Believe | Wie is Jezus?

Waar denken we aan als we Jezus zijn naam horen? Als we gaan inbeelden hoe hij is, en wie hij is? Als iemand jou vraagt wie Jezus is, zul je al snel een antwoord gaan geven van: ‘De zoon van God’, en dat hij aan het kruis is gestorven, maar meer eigenlijk kunnen we er vaak niet over vertellen.

Afgelopen week vertelde een vriendin van mij veel meer over wie Jezus is, wat hij heeft gedaan. Hoe hij als persoon is. Ik vind het belangrijk om dit te delen, omdat het wel iemand is die we niet mogen vergeten, en daarom is het ook belangrijk om te weten wie hij eigenlijk is, en wat hij heeft gedaan, om het zo mensen om ons heen duidelijk te maken.

Jezus was naar de aardige gekomen als een mens. Een volledig mens, net als wij. Hij was volmaakt. Hij had niet alleen het uiterlijk van de mens, maar ook het innerlijk. Hij kent de zelfde emoties als die wij hebben.

  • Johannes 4 ; 6 // Jezus was vermoeid van de reis en ging bij de bron zitten.
  • Matteüs 4 ; 2 // Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger.

Je ziet hier dat Jezus vermoeid en hongerig was. Emoties die wij in ons eigen leven ook kennen. Er zij nog veel meer emoties die Jezus kende, namelijk;

  • Marcus 11 ; 15 – 17 // Ze kwamen in Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en begon iedereen die daar iets kocht of verkocht weg te jagen; hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver, en hij liet niet toe dat iemand voorwerpen over het tempelplein droeg. Hij hield de omstanders voor; staat er niet geschreven: ”Mijn huis moet voor alle volken een huis van gebed zijn?”
  • Marcus 10 ; 21 // Jezus keek hem liefdevol aan en zei ‘Een ding ontbreekt u; ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom terug en volg mij.
  • Johannes 11 ; 32 – 36 // Zodra Maria op de plek kwam waar Jezus was en hem zag, viel ze aan zijn voeten neer. Ze zei: ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn!’. Jezus zag hoe zij en de joden die bij haar waren weeklaagden, en dat ergerde hem. Diep bewogen vroeg Hij: ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’ Ze zeiden: ‘Kom maar kijken, Heer.’ Jezus begon ook te huilen, en de Joden zieden: ‘at heeft hij veel van hem gehouden!’
  • Marcus 1 ; 13 // Veertig dagen bleef hij in de woestijn, waar hij door Satan op de proef werd gesteld. Hij leefde er te midden van de wilde dieren en engelen en zorgden voor hem.
  • Lucas 2 ; 46 – 52 // Na drie dagen dagen vonden ze hem in de tempel, waar hij tussen de leraren zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun vragen stelde. Allen die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. Toen zijn ouders hem zagen, waren ze ontzet, en zijn moeder zei tegen hem:’Kind, wat heb je ons aangedaan? e vader en ik hebben met angst in het hart naar de gezocht’. Maar hij zei tegen hen: ‘waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’. Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’ Maar ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam. Zijn moeder sloot alles wat er met Jezus gebeurd wat in haar hart. Jezus groeide verder op en zijn wijsheid nam nog toe. Hij kwam steeds meer in de gunst bij God en de mensen.
  • Marcus 6 ; 3 // Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon?

Dit zijn een aantal bijbelteksten waaruit je kan halen dat Jezus echt een mens was, en zich ook zo gedroeg. Hij kon ook os worden, kon liefde geven, had ook verdriet, heeft ook last gehad van verleidingen, hij leerde en was gehoorzaam aan zijn ouders en hij werkte ook.

Dit alles laat zien dat hij echt mens was, net als wij.

Hij zegt over zich zelf de volgende dingen:

  • Johannes 6 ; 36 // Maar ik heb u al gezegd dat u niet gelooft,ook al hebt u me gezien.
  • Johannes 8 ; 12 // Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft lucht dat leven geeft.
  • Johannes 11 ; 25 // Maar Jezus zei: ‘ Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft.
  • Johannes 14 ; 6 // Ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Jezus is eigenlijk goddelijk groot. Wat er eigenlijk staat is dat we niks zonder hem zijn. Want in de duisternis kunnen we niet lopen, want dan hebben we licht nodig. Als we in de put komen te zitten, zal hij er altijd zijn om je er weer uit te halen.

Jezus was ook de gene die wonderen verrichte, en mensen genas. De liefde is de grootste daad die hij heeft. Hij had iedereen lief, zelf aan het kruis, vergaf hij nog zijn buurman die ook aan een kruis hing. Omdat hij zijn zonde beleed. Hij genas en verrichte wonderen vanuit de liefde die hij heeft voor een ieder die hier op aarde leeft. Dat is toch geweldig. En ja hij verricht nog steeds wonderen, alleen zullen we het niet altijd zien, omdat we ons zelf in sluiten met wereldse dingen.

Jezus is gewoon super groot.!  Ik ben de uitdaging aan gegaan, om na te denken over wie Jezus voor mij is. En ik kreeg ineens de gedachte dat hij een prijs is voor mij, een overwinning. Iets waar ik trots op ben en het aan iedereen wil laten zien. Ook is hij mijn beste vriend, iemand die altijd voor mij klaar staat wat er ook gebeurt en in welke situatie ik ook zit. Daarnaast is hij ook de gene die mij altijd de rust geeft.

Maar wie is Jezus eigenlijk voor jou? Denk er maar eens goed over na!:)

Liefs, Suzan

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s